Survivalgids voor mensen op de rand van een burn-out. Speel deze 9 regels van het kantoorspel.

Rond mij vallen de collega’s één voor één uit met een burn-out. Alle tips die je daarover krijgt gaan over jezelf weerbaar maken: meer bewegen, rust nemen en andere lapmiddelen. Dat zal wel helpen om niet in de dieperik te belanden wanneer je op de rand van een burn-out balanceert. Maar vanaf je op je werk één zetje van een cynische baas krijgt, lig je alsnog in de ravijn. Wat die tips over het hoofd zien, is dat heel het bedrijfsleven één groot spel is. En dat mensen met een burn-out de regels van het kantoorspel niet kennen of niet ernstig nemen. Maar geen nood, de spelregels kan je leren. Hier is mijn survivalgids voor mensen op de rand van een burn-out.

Regel 1: Drukte maak je zelf.

Krijg je stress van die eindeloze to-do-lijst die nooit afgerond geraakt? Van allerlei kleine taken die altijd in jouw bak terecht komen, waardoor je nooit aan je echte werk toekomt, nochtans het werk waarvoor je werd aangenomen? Dat komt omdat je de drukte-regel niet toepast. Het is heel eenvoudig:

Zeg zo vaak je kan luid en duidelijk: ‘Ik heb het drukdrukdruk.’ Als iemand vraagt hoe het met je gaat, antwoord dan consequent: ‘Druk’ en kijk ze aan met een blik van verstandhouding. De ander zal je met rust laten en zoekt iemand anders om zijn rotklus naar door te delegeren. Jij krijgt geen afleiding meer op je bord en kan gewoon je job doen.

Als er taken worden uitgedeeld, bijt dan op je tong voor je ‘Ik zal het er wel bijnemen’ zegt, ga op je handen zitten, om te voorkomen dat je vinger automatisch in de lucht gaat. Hoe vlijtig je op dat moment ook overkomt, het creëert voor jezelf een drukte die je kan missen: je komt immers nu al niet toe aan je essentiële taken.

Opgelet: Vergeet niet dat dit een onderdeel van een spel is. Zodra je zelf gaat geloven in je drukte, dan ben je een vogel voor de kat. Heb ook geen medelijden met collega’s die je vertellen dat ze het druk hebben en die de hele tijd van de ene afspraak naar de andere vergadering rennen. Ofwel kennen ze het spel maar al te goed, ofwel moeten ze dringend de kantoorregels leren. Want drukte is een keuze.

Regel 2: Zelfvertrouwen is belangrijker dan weten wat je doet.

De volgende keer dat je je manager een inhoudelijke vraag stelt, let dan eens goed op wat hij doet. De kans is groot dat hij: ‘Interessante vraag…’ zegt, waarna hij met een zelfvertrouwen dat staat als een huis de grootste onzin begint uit te kramen. Normaal gezien brengt zo’n gedrag je in de war. Die manager was wel heel zelfzeker aan het antwoorden, alleen is het geen antwoord op de vraag die je net hebt gesteld. Uiteindelijk twijfel je aan jezelf, misschien heb je iets gemist? Maar niets is minder waar. Het enige wat je hebt gemist is de kantoorregel: Zelfvertrouwen is belangrijker dan weten wat je doet. Een variant op die regel is: Iedereen doet maar wat.

Dus de volgende keer dat je zenuwachtig bent omdat je niet alle voetnoten van een onderzoek kunt verklaren tijdens een presentatie, denk aan bovenstaande regel. Antwoord met zelfvertrouwen, ook al klets je uit je nek.

Regel 3: Relativeren kun je leren

Gaat er iemand dood als jij je werk niet goed doet? Als het antwoord hierop ‘Ja’ is, dan is deze regel niet van toepassing op jou. Maar voor alle kantoortijgers onder ons gaat dat niet op en is alles recht te zetten. Onthoud dat, altijd. Je zal er relaxter door worden, waardoor je beter wordt in je werk en iedereen in je directe omgeving minder op stang jaagt.

Je werk relativeren is iets anders dan geen goed werk leveren. Je kan én gedreven zijn én weten dat je maar een radartje in een gigantische machine zijn.

Regel 4: Cynisme is de duivel

Loop in een grote boog rond cynische mensen. Ze zuigen het leven uit je, ze slorpen het licht uit hun omgeving. Door hun negatieve levenshouding creëren ze een self fulfilling prophecy, waardoor pessimisten altijd gelijk krijgen. Mijden dus, zeker als je vatbaar bent voor een burn-out.

Komt er uit jouw mond iets te vaak: ‘Het zijn allemaal zakkenvullers!’, ‘De wereld is toch om zeep, dus wat maakt het uit dat ik met een Hummer rijd’ of ‘Al onze klanten zijn toch te dom om te helpen donderen.’? Ga dan een boom knuffelen, doe aan lachyoga, ga werken als vrijwilliger in een dierenasiel. Kortom, doe iets om van dat venijnig gif af te geraken.

Regel 5: Zeur nooit

Wil je met rust gelaten worden: pas dan regel 1 toe en antwoord op alle vragen met ‘Ik heb het zo druk.’ Wil je in de belangstelling staan? Wel nieuwsflits: niemand is graag in de buurt van zeurende mensen. Misschien geeft je dat wel aandacht op korte termijn, maar op lange termijn mijdt iedereen je als de pest, behalve collega’s die zelf een zaag willen spannen. Een betere tactiek om aandacht naar je toe te trekken is door regel 6 toe te passen. Als iedereen nooit zou zeuren en deze kantoorregel flink toepast, dan gaat de sfeer en gezelligheid er voor ons allemaal op vooruit.

Regel 6: Humor is (bijna) altijd het antwoord

Dit is geen pleidooi om moppen te tappen op het werk. Daar komen er maar weinigen mee weg. Ik had vroeger een collega die mopjes kwam vertellen, hij vergat alleen altijd tegen wie hij welke mop had verteld, dus soms vertelde hij drie keer dezelfde mop. Hij kon dat, want het was een schatje. Maar voor hetzelfde geld maak je jezelf eerder belachelijk dan geliefd.

Maar speels met je werk en je collega’s omgaan, inpikken op situaties en die een humoristische draai geven, kan het verschil zijn tussen een saaie dag en een leuke dag.

Regel 7: Word vrienden met je collega’s.

Als je niet wilt, hoef je echt niet na de werkuren met je collega’s om te gaan. Maar stel je eens voor dat je tussen de middag niet snel boodschappen gaat doen, of door de drukte snel een hap eet aan je bureau (Valkuil van regel 1). Maar dat je jolige weekendverhalen deelt met Sally van de boekhouding? Of meeleeft met de verhalen over de peuterpuberteit van het zoontje van Christophe van marketing. Of in een deuk ligt van de verhalen van Jan, van – tja van welke afdeling is Jan eigenlijk? Weet iemand dat? Werkt die hier eigenlijk wel op het bedrijf?

Regel 8: Wie je bent en wat je doet voor werk valt niet samen.

Denk je dat jouw manager leeft voor zijn werk? Think again. Die heeft meestal zijn handen vol met een boeiend en rendabel zijproject, met zijn vrouw uit de buurt te houden van zijn maîtresse en met zijn tienerkinderen uit de problemen te halen, elke keer opnieuw.

Niemand valt samen met zijn werk. Want als je werk een te groot deel van je identiteit vormt, wat moet je dan doen wanneer je opgescheept zit met een rotproject, of met een baas die niet weet dat je bestaat, of nog veel erger: een baas die op de hoogte wil zijn van elke stap die je onderneemt. Op zo’n moment moet je afstand nemen van het kantoorspelletje en wat meer aandacht besteden aan je gezin / hobby / je lief / vrienden / familie / zijproject. Als je geen uitweg ziet, dan is er nog altijd regel 9.

Regel 9: Een job is tijdelijk.

Ook al doe je het met de intentie om voor de rest van je leven hetzelfde te doen – bestaan zo’n mensen eigenlijk – weet dat een job altijd tijdelijk is. Bedrijven reorganiseren constant, wat zou het managementteam anders moeten doen? Er worden afdelingen afgeschaft en er worden nieuwe afdelingen opgericht. Bekijk het als een interessant en levend organisme. Soms wordt het bedrijf een beetje kleiner, soms krijgt het een gigantische groeispurt en altijd zorgt die verandering voor onduidelijkheid, angst, burn-out. Maar niet voor jou, want jij weet dat dit een deel is van het kantoorspel. Meer nog: verandering brengt kansen. De kans om eindelijk van je baas af te geraken of van een zeurende collega. Misschien maken ze wel promotie. Of misschien maak jij wel promotie, nu je de belangrijkste regels van het kantoorspel kent.

Als je echt ziek wordt van je omgeving, weet dan dat je ook op zoek kunt gaan naar een andere job. Klinkt toch veel aanlokkelijker, dan je gezondheid opofferen voor een spel?

Veel spelplezier!

Foto credit: Pim Chu op Unsplash

Posts created 11

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven